Je wordt niet zomaar twee keer de best geteste e-bike

Leasefiets: wel of niet doen?


AMSTERDAM - Vanaf 1 januari wordt een leasefiets van de zaak voor de fiscus precies zo’n arbeidsvoorwaarde als een leaseauto. Als de baas alle leasekosten betaalt, zijn werknemers maandelijks maar een handvol euro’s kwijt voor een dure e-bike. Toch kan het onverstandig zijn voor mensen die nu nog een dikke reiskostenvergoeding cashen.

Eerst hoe het werkt: meestal zal de baas een contract sluiten met een aanbieder zoals LeasePlan of Lease A Bike, die het verder grotendeels afhandelt. De baas bepaalt welk bedrag zijn werknemer maximaal mag spenderen bij de aangesloten dealers. Hoe duurder de fiets, hoe hoger uiteraard de leaseprijs. Voor een e-bike van €3000 is dat rond €75 per maand. Daarbovenop komt een service- en verzekeringspakket van €15 tot €20 maandelijks.

Hoeveel je als werknemer netto kwijt bent aan die mooie nieuwe fiets, hangt af van de gulheid van de baas. Betaalt hij alle leasekosten, dan is de zakelijke fietser alleen een bijtelling van 7% over de aanschafprijs van de fiets kwijt. In het bovenstaande voorbeeld komt er maandelijks dan slechts €9 minder loon binnen. En men is ook nog eens helemaal ontzorgd, net als bij een leaseauto. Schade en lekke banden worden gratis gerepareerd, vooropgesteld dat men zich netjes aan kleine lettertjes van het strenge contract houdt.

Meteen doen, zou je zeggen, zeker als de baas de leasekosten op zich neemt. Doet hij dat niet, dan worden die kosten van het brutoloon afgetrokken. Bij de bovengenoemde leasefiets ben je dan maandelijks circa €55 netto kwijt. Nog steeds best een aardige deal.

Dilemma

Alleen is er het dilemma van de onbelaste reiskostenvergoeding van €0,19 per kilometer. Die vervalt als men gebruik maakt van een leasefiets van de zaak. „Daarom is de leasefiets niet voor iedereen per se interessant”, zegt Floris Liebrand van de RAI Vereniging. „Als je nu een reiskostenvergoeding krijgt, dan moet je goed nadenken of een leasefiets voor jou zin heeft. Het is een rekensommetje.”


Rest de vraag of bedrijven de leasekosten op zich willen nemen. Dat is immers een soort loonsverhoging, waarmee bedrijven nooit scheutig zijn. Bij Lease A Bike, onderdeel van Gazelle-moeder Pon, verwachten ze wel dat bedrijven over de brug gaan komen. „Fietsende werknemers zijn productiever en minder vaak ziek”, zegt woordvoerder David Gribnau. „Bovendien bespaart de werkgever ook op eventuele reiskostenvergoedingen en parkeer- en brandstofkosten. Dat zien wij ook terugkomen in gesprekken met bedrijven.”

Gribnau tekent aan dat bedrijven kunnen besluiten om slechts een deel van de leasekosten voor hun rekening te nemen. „Op ons platform kunnen werkgevers aangeven of en hoeveel ze bijdragen aan het leasebedrag. Voor het resterende bedrag kan de werknemer dan kiezen om brutoloon uit te ruilen voor de leasefiets.”

Speed pedelec

De Fietsersbond, die aan de basis stond van de nieuwe regeling, raadt werknemers aan om extra goed na te denken als de werkgever niet alles betaalt. „Als een baas maar een deel van de leasekosten wil betalen, dan wordt het al gauw minder aantrekkelijk voor de medewerker, tenzij er een heel dure fiets gekocht wordt, bijvoorbeeld een speed pedelec. Het voordeel van het leasen is dan vooral dat onderhoud en verzekering zijn afgekocht”, aldus Martijn van Es van de Fietsersbond.

De leasefiets kan fiscaal bestaan naast de auto van de zaak, waarvan er ongeveer 700.000 rondrijden. „Leaserijders zijn juist een heel interessante groep”, zegt Gribnau van Lease A Bike. „Werknemers kunnen een leasefiets naast de leaseauto nemen. Vaak hebben ze een leasebudget. Dan laat je het panoramadak achterwege en neem je daarvoor in de plaats een e-bike.”

Toch kilometervergoeding

„Voor de afgelegde kilometers met de leasefiets heeft de werknemer geen recht op de onbelaste kilometervergoeding. Maar voor de ritten met ander vervoer, zoals de auto of het ov, kan de werkgever onbelaste kilometervergoeding blijven betalen”, zegt David Gribnau van Lease A Bike.

Gribnau geeft het voorbeeld van een werknemer die twee dagen per week met de leasefiets en drie dagen met de eigen auto naar zijn werk gaat. „De werkgever mag dan nog drie dagen per week kilometervergoeding blijven uitkeren.”

Kortom: wie tijdens een regenachtige dag de auto naar zijn werk neemt, kan de onbelaste reisvergoeding van €0,19 blijven ontvangen. Dat zegt ook Floris Liebrand van de RAI. „Die regeling vervalt niet, maar je kan het niet naast de leasefietsregeling gebruiken.” De werknemer en werkgever moeten officieel wel de autoritten aannemelijk kunnen maken voor de fiscus.

Bedrijven zijn sowieso vrij om te bepalen of ze reiskostenvergoeding betalen. Gribnau merkt wel een beweging. „Een aantal bedrijven geeft aan dat ze tot een bepaald aantal kilometers de reiskostenvergoeding willen schrappen en in plaats daarvan elke werknemer een leasefiets willen geven.”