4 Jaar accugarantie 30 Jaar Framegarantie
Handmade in Germany

Wij streven naar perfectie, daar ben je nooit klaar mee.


Tijdens de eerste dag van de dealershow van Ebike Das Original was ook Helge von Fugler aanwezig, die de grote man achter het Duitse fietsmerk is. Hij kwam een kijkje nemen, voordat hij afreist naar de Eurobike in Friedrichshafen, waar hij overigens geen stand meer zal nemen.

NAÏEF | Von Fugler is nog relatief kort actief in de fietsbranche. Jarenlang had hij managementfuncties bij diverse productiebedrijven in het buitenland en heeft daardoor ook een tijd in Shanghai gewoond. Hij zegt altijd gefascineerd te zijn geweest door elektrische mobiliteit en bezocht in 2008 voor het eerst de Taipei Cycle Show. “Ik was toen nog zo naïef om te denken dat het wel leuk was om misschien iets in e-bikes te gaan doen. Wist ik veel dat er zulke lange leadtimes waren bij componentenleveranciers. Zo liep ik tegen wel meer dingen aan.”
Desalniettemin heeft Von Fugler toch de stap gemaakt, nadat hij de e-bike markt goed bestudeerd had. Volgens hem waren veel e-bikes toentertijd gewone stadsfietsen met een elektrische aandrijving. E-bikes die van scratch af aan meteen als elektrische fiets ontworpen waren, waren er volgens Von Fugler nog niet zoveel.

FOCUSSEN | In 2011 richtte Von Fugler zijn eigen productiebedrijf op dat hij Ebike Advanced Technologies noemde. “In de beginjaren lieten we onze fietsen in Duitsland maken bij een Panther, maar toen die failliet ging heb ik besloten de productie zelf ter hand te nemen. Sinds 2014 produceren wij zelf onze eigen fietsen en doen dat uitsluitend en alleen voor Ebike Das Original. Daar zijn we volledig op gefocust omdat we Ebike Das Original als premium merk in de markt willen zetten. Dan wil je niet door andere zaken afgeleid worden.”
In de beginjaren verkocht Von Fugler zijn fietsen alleen in Duitsland, maar later zijn daar ook Oostenrijk, Zwitserland en, sinds 2017, de Benelux bij gekomen. “Wij kiezen voor verkoop en distributie via erkende dealers, want als je een premium merk hebt wil je ook dat het door premium dealers verkocht wordt,” aldus Von Fugler.
 

WAARDEVOLLE FEEDBACK | Op de vraag waarom het een aantal jaren geduurd heeft voordat Ebike Das Original ook in Nederland verkocht werd, antwoordt de Duitse fietsfabrikant dat hij niet te snel wilde groeien en aanvankelijk zijn handen vol had aan de Duitse markt. “Ook hierin moet je focussen. De Duitse markt is zo groot, dat we daar alle aandacht voor nodig hadden. Zonder een sterke partner zouden we in andere landen, en dus ook in Nederland, kansloos geweest zijn. Ik ken Rob (Laarman) al heel lang. Nog zelfs vanuit de tijd dat hij bij Amazing Wheels werkte. Hij is bij mij gekomen met de vraag of we iets samen konden gaan doen met Ebike Das Original en met Ronald Breeman, John en Mark Vermeulen hebben we een sterk team als perfecte partner. Want zij kennen de Beneluxmarkt van binnenuit. Er is haast geen dealer, die Rob niet kent. En Vermeulen heeft zelf een winkel waar onze fietsen verkocht worden. Daardoor kunnen ze hele goede en waardevolle feedback van hun klanten geven,” laat Von Fugler weten, die zeer te spreken is over de verkoopresultaten. “Wij proberen perfectie aan lifestyle toe te voegen. Je ziet dat het design, de kleuren, de afwerking, de accessoires, en de perfectie die wij nastreven, de Nederlandse consument aanspreken.”

BANG | Hoewel elektrische fietsen al meer dan 20 jaar op de markt zijn en Von Fugler er pas 10 jaar geleden mee begonnen is, heeft hij er toch voor gekozen Ebike Das Original als merknaam te kiezen. Een gewaagde keuze? “Misschien. Het maakt in geval meteen duidelijk om welk product het gaat. Maar toen wij debuteerden op de ISPO Bike in München, had ik ‘Das Original’ eerst nog op de stand weg gelaten. Op andere uitingen kon je het wel zien. Ik was bang dat daar misschien wel commentaar op zou komen in de trant van ‘hoezo ben jij het origineel?’ maar dat gebeurde niet. En helemaal onjuist was het ook weer niet, want wij waren toen wel de enige en eerste in e-bikes gespecialiseerde Duitse producent.”

UITBREIDING | Ondanks dat Von Fugler gecharmeerd is van elektrische mobiliteit, houdt hij het bij e-bikes en heeft hij geen plannen om ook andere segmenten aan te gaan boren. Dus geen elektrische steps of scooters. “Nee, ik focus me volledig op e-bikes en alles wat daarmee te maken heeft. Zoals ik al zei streven wij naar perfectie, dus daar ben je nooit klaar mee, want er is altijd wel iets te verbeteren. Daarom wil ik mijn focus niet verliezen door ook met andere productgroepen iets te gaan doen. Waar ik wel aan zit te denken is om het assortiment van Ebike Das Original verder te gaan uitbreiden. Een vouwfiets en een cargobike hebben we bijvoorbeeld nog niet. Nu doen we alles met Bosch, maar wie weet gaan we ook met andere systemen werken. We ontwikkelen fietsen en kiezen voor de optimale systemen, die daarbij horen.”

Bron: Nieuwsfiets, 2 september 2019

Laatste nieuws


12 weetjes over de nieuwe Fiets van de zaak-regels

12 weetjes over de nieuwe Fiets van de zaak-regels

Een fiets van de zaak was de afgelopen jaren geen aantrekkelijke optie voor werknemers. Reden is de ingewikkelde berekening van de bijtelling voor het privégebruik. Het kabinet versimpelt de...

 Ebike Das Original breidt distributie uit in België en Luxemburg

Ebike Das Original breidt distributie uit in België en Luxemburg

Na een succesvolle introductie van Ebike Das Original in Nederland, gaat importeur de Ebike-Factory per 1 september 2019 ook direct leveren aan Belgische en Luxemburgse dealers. Intercycle blijft...

ANWB e-biketest 2019

ANWB e-biketest 2019

Een 10 voor rijstabiliteit Twintig e-bikes met middenmotor werden in de ANWB e-bike test 2019 onder de loep genomen, zowel technisch als in een publiekstest. Ebike Das Original eindigde ook hier...

Twee keer op rij winnaar Nationale e-biketest De Telegraaf

Twee keer op rij winnaar Nationale e-biketest De Telegraaf

Ebike Das Original heeft voor de tweede keer op rij de Nationale e-biketest van De Telegraaf gewonnen. De zeer grondige opzet van deze test, die wordt uitgevoerd door de Fietsersbond en Consumentenb...

Meer ›