Je wordt niet zomaar twee keer de best geteste e-bike
Zorg goed voor uw Ebike

Onderhoud aan een Ebike Das Original.

In eerste instantie is uw gecertificeerde Ebike dealer uw service punt waar u naar toe kunt voor onderhoud en reparatie van uw fiets.

Wat kan men zelf repareren aan het Bosch-aandrijvingssysteem?
Wanneer aan uw fiets met het Bosch aandrijvingssysteem een defect optreedt, dat gerelateerd is aan onze eBike-aandrijving, kunt u het beste contact opnemen met een gespecialiseerde Ebike Das Original-dealer. Deze beschikt over de juiste speciale gereedschappen, zoals bijvoorbeeld een software-diagnose-tool, om te herkennen, welk probleem actief is. Ook voor ambitieuze fietsenmakers is het risico groot, dat het defect niet kan worden verholpen of zelfs de veiligheid van het volledige systeem wordt beperkt door een onprofessionele reparatie.

Hoe kan ik het beste mijn Ebike verzorgen?
Dat ligt eraan hoe vuil hij is. Water is in elk geval nooit verkeerd, zolang het niet uit een stoomapparaat komt. Met hoge druk de componenten van een Ebike te lijf gaan, is uit den boze, want dan kan er water in de lageringen van de motor, de naven of de achterconstructie doordringen.

Welk reinigingsmiddel mag ik daarbij gebruiken?
Fietsshampoos en -onderhoudsmiddelen uit de vakhandel worden aanbevolen, omdat deze de kunststof en afdichtingen niet aantasten. Ook zeepsop of afwasmiddel kunnen worden gebruikt. Deze moeten echter niet te agressief zijn of te sterk ontvetten.

Hoe vaak moet een Ebike worden gereinigd?
Het beste is na elke Ebike-tour, zodat het vuil zich niet vastzet. Eigenlijk zo vaak als mogelijk en nodig is. Maar het is ook belangrijk om corrosie tegen te gaan, bijvoorbeeld na tochten langs de Noordzee of Oostzee.

En welke voorbereidingen moet ik treffen voordat ik de Ebike ga wassen?
Neem in elk geval de accu eruit en verwijder zo mogelijk alle displays. Vast gemonteerde displays zoals onze Purion of afstandsbedieningstoetsen waarmee het systeem van de EBike wordt bediend, moeten met een doek of met folie worden afgedekt.

Wat moet je doen als er water in de accuhouder terechtkomt?
De houder is zo gemaakt, dat water kan weglopen en de contacten kunnen drogen. Hiervoor moeten de houder en het gebied rond de stekker schoon worden gehouden. De contacten zijn voorzien van een laag, die het oppervlak beschermt tegen corrosie en slijtage. Zo nodig kan af en toe batterijvet of technische vaseline worden gebruikt.

Moet ik de ketting van een Ebike vaker invetten dan bij een fiets zonder elektrische aandrijving?
Dat hangt helemaal af van het gebruik. In principe niet meer en niet minder. Een ketting slijt vooral wanneer de fiets op het terrein rijdt of wanneer te ruw wordt geschakeld.

Waar moet ik de ketting invetten – bij het voortandwiel of achter?
Geen van beide. Bij smeermiddelen moet erop worden gelet dat de remschijven niets meekrijgen of het tandwiel vastkleeft. Sproei dus bij voorkeur waar de ketting vrij loopt. Verwijder overtollig vet met een lap of een zachte doek.

Wat moet ik doen om mijn Ebike winterklaar te maken, wanneer deze enkele weken of maanden niet gebruikt wordt?
De EBike moet schoon en licht ingevet zijn, ook de ketting en de vrije aluminium onderdelen zou ik op die manier met onderhoudsmiddelen behandelen. De accu en de display moeten worden verwijderd en droog en bij kamertemperatuur worden bewaard, bij voorkeur tussen nul en 20 graden. Het is belangrijk dat de accu daarbij nog een lading heeft van 30 tot 60 procent.

En als ik ook in de winter met de Ebike erop uit wil?
Ontdoe de fiets na terugkomst van het zout van opgespat water of sneeuw en laat alles goed drogen. Maak je geen zorgen, EBikes kunnen wel tegen een stootje.

Accu-reparatie, cel-vervanging en 'refreshen' van de accu?
Sommige bedrijven of dienstverleners op het Internet bieden een accureparatie, vervanging van cellen of een zogenaamd 'refreshen' van de accu aan: is dat een oplossing voor defecte accu's?

De door Bosch Ebike-systemen geproduceerde accu’s zijn nauwkeurig afgestemde systemen, waarvan de reparatie een zeer bijzondere vakkennis vereist. Een defecte accu moet in alle gevallen worden vervangen. Dit moet worden gecontroleerd door onze servicespecialisten. Wie zijn accu opent of laat openen, neemt een groot risico: de niet deskundige reparatie van onze accu’s kan leiden tot beïnvloeding van de werking en ongecontroleerde thermische reacties. Door openen of veranderen van de accu’s vervalt iedere garantie. Dit geldt ook voor andere manipulaties aan de accu. Wanneer u vragen hebt over de accu, neem dan in ieder geval contact op met uw dealer, die evt. contact opneemt met onze service-afdeling.